top of page
   FAQ - VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR   

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om vår digitala tvättstugebokning och hur du kan boka tvättid med app.

  • Var hittar jag mitt lägenhetsnummer och pinkod?
    Du hittar ditt lägenhetsnummer och pinkod högst upp till höger på informationsbladet du fått i din brevlåda. Om du av någon anledning inte har ditt informationsblad kontakta oss via formuläret här på hemsidan under rubriken “Kontakt“. Glöm inte att fylla i förening/hus/företag samt vilket lägenhetsnummer du har.
  • Hur bokar jag en tid på den digitala bokningstavlan?
    Saknar du en smartphone kan du ändå använda vår digitala tvättstugebokning genom att använda bokningstavlan i huset där du bor. För att boka en tid på bokningstavlan gör du följande: “Väck” skärmen genom att klicka på den. Leta upp den tid du vill boka. För att bläddra bland veckorna, använd pilarna högst upp till höger resp vänster. Klicka på den tid du vill boka. Knappa in din pinkod och klicka sedan på “Ok”-knappen längst ner till höger. Den tid du valt har nu blivit rödmarkerad, dvs upptagen, i kalendern och ditt lägenhetsnummer står utskrivet på tiden.
  • Hur avbokar jag en tid på bokningstavlan?
    För att avboka en tid på bokningstavlan gör du på samma sätt som när du bokade tiden, dvs: “Väck” skärmen genom att klicka på den. Leta upp din bokade tid som du vill avboka. För att bläddra bland veckorna, använd pilarna högst upp till höger resp vänster. Klicka på den tid du vill avboka. Knappa in din pinkod och klicka sedan på “Ok”-knappen längst ner till höger. Din tid är nu avbokad och har nu blivit vit igen, dvs ledig för alla att boka.
  • Hur bokar jag en annan tvättstuga eller ett annat bokningsobjekt på bokningstavlan?
    Om ni har flera bokningsobjekt, så som flera tvättstugor, föreningslokal, bastu, etc, kan ni boka alla dessa från bokningstavlan. För att se övriga bokningsobjekt: Väck bokningstavlan genom att klicka någonstans på tavlans display. Klicka på namnet på det bokningsobjekt som visas för tillfället, tex “Tvättstugan – Juli v.28”. Du får nu upp en lista på samtliga bokningsobjekt. Välj det du önskar se genom att klicka på det. Högst upp står nu det önskade bokningsobjektets namn och nedanför ser du samtliga bokningsbara tider för just det bokningsobjektet. Boka den tid du önskar.
  • Bokningstavlan har hängt sig, kan jag starta om den själv?
    Det kan finnas olika anledningar till att bokningstavlan ibland hänger sig. Det kan handla om längre strömavbrott, tillfälliga problem med mobilnätet, etc. Om du själv vill göra ett försök att få igång bokningstavlan kan du prova följande: Leta upp vägguttaget där bokningstavlan är inkopplad. Dra ur kontakten ur vägguttaget. Vänta minst 10 sekunder. Sätt sedan i kontakten igen. Förhoppningsvis löser detta problemet. Gör det inte det kan du prova samma procedur lite senare eller nästa dag. Funkar det fortfarande inte får du gärna kontakta oss på bokatvättid.se. Du hittar alla uppgifter under rubriken “KONTAKT” på hemsidan.
  • Hur bokar jag en tid via min dator?
    Det går utmärkt att boka tvättstugetid via sin dator. Börja med att logga in: Öppna en webläsare/browser (tex Internet Explorer, Safari, Chrome, Firefox, etc) I webläsarens adressfält skriver du in “bokatvättid.se” Tryck på den blå länken uppe till höger på sidan som heter “LOGGA IN“ Välj stad, hus, knappa in ditt lägenhetsnummer och till sist din pinkod (du hittar samtliga uppgifter på informationsbladet du fått från oss) Tryck på “Logga in” När du loggat in ser du en månadsvy. Röda dagar är fullbokade, vita dagar finns det lediga tider. För att boka gör du så här: Klicka på den dag du vill boka. Välj den tid du vill boka genom att kryssa i rutan längst till höger på sidan. Tryck på “Spara” längst ner på sidan.
  • Hur avbokar jag en tid via min dator?
    För att avboka en tid gör du så här: Klicka på den dag du har en bokad tid. Välj den tid du vill avboka genom att kryssa ur rutan längst till höger på sidan. Tryck på “Spara” längst ner på sidan.
  • Hur hämtar jag hem appen till min iPhone
  • Hur loggar jag in i appen
  • Hur bokar jag en tid via appen?
    För att boka tvättid med app börjar du med att logga in. Detta behöver du bara göra en gång på din smartphone så länge du inte aktivt loggar ut: Om du inte redan gjort det ladda hem appen som heter “Boka tvättid”. Starta appen. Välj stad, hus, knappa in ditt lägenhetsnummer och till sist din pinkod (du hittar samtliga uppgifter på informationsbladet du fått från oss) Tryck på “Logga in” När du loggat in ser du en månadsvy. Röda dagar är fullbokade, vita dagar finns det lediga tider. För att boka gör du så här: Klicka på den dag du vill boka. Välj den tid du vill boka genom att kryssa i rutan längst till höger på sidan. Tryck på “Spara” längst ner på sidan.
  • Hur avbokar jag en tid via appen?
    För att avboka en tid gör du så här: Klicka på den dag du har en bokad tid. Välj den tid du vill avboka genom att kryssa ur rutan längst till höger på sidan. Tryck på “Spara” längst ner på sidan.
  • Kan jag köa på en redan bokad tid?
    Ja, i appen kan du köa på redan bokade tider. Skulle den som har tiden boka av den går den till nästa i kön. För att köa: Leta upp den tid du vill ställa dig i kö till. Klicka på den bokade tiden på samma sätt som om du skulle boka den. En fråga kommer upp om du vill ställa dig på kö. En köplats räknas som en bokad tid i bokningsreglerna.
  • Varför får jag inga notifieringar?
    Notifieringar fungerar lite olika i Android respektive iOS (iPhone/iPad). Gemensamt för båda är att du i vår app, “Boka tvättid”, har “Påminnelser” påslaget. Du slår på (och av) detta så här: Gå till tabben “Mitt konto” längst till höger i appen (den med det lilla huvudet). Där hittar du alternativet “Mina Inställningar”. Högst upp finns en knapp där du kan välja mellan “Av” och “På”. Under knappen finns även möjlighet att ställa in hur långt innan din bokning startar du vill ha dina påminnelser. Om du fortfarande inte får några notifieringar/påminnelser kan du behöva kontrollera inställningarna i din mobil. Det gör du såhär: Android: (Obs! Inställningarna kan variera beroende på enhet. Kontakta tillverkaren om du vill ha mer information om din enhet.) Alternativ 1: I appen Inställningar Öppna appen Inställningar på enheten. Tryck på Appar och aviseringar och sedan Aviseringar. Under Nyligen skickat visas de appar som du fick aviseringar från senast. Du kan inaktivera alla aviseringar från en app på listan. Om du vill välja specifika aviseringskategorier trycker du på appens namn. Visa fler appar genom att trycka på Visa alla för senaste 7 dagarna. Sortera efter Hur nyligen eller Hur ofta genom att trycka på alternativen. Om alternativet Nyligen skickat inte finns använder du en äldre version av Android. Tryck i stället på Appaviseringar och tryck på en app. Du kan aktivera eller inaktivera aviseringar, aviseringsprickar eller aviseringskategorier. Om det finns kategorier för en app visas fler alternativ om du trycker på den. Alternativ 2: Via en avisering Svep nedåt från skärmens överkant och dra aviseringen något åt höger eller vänster och tryck på Inställningar Inställningar. Aviseringsprickar: Tryck länge på appen och tryck sedan på Information Information. Läs mer… iOS – iPhone och iPad: Du kan hämta notiser genom att ansluta till ett wifi-nätverk eller ett mobilnät. Om du inte får några notiser från en särskild app kan du prova med dessa steg: Kontrollera att appen har stöd för notiser. Gå till Inställningar > Notiser, välj appen och kontrollera att Notiser är aktiverat. Om du har notiser på för den appen men inte får notiser kan du ha stängt av Banderoller. Gå till Inställningar > Notiser, slå på Visa som banderoller och välj en typ av banderoll som du vill se. Kontrollera att du är inloggad med ditt Apple-ID. Gå till Inställningar > iTunes Store och App Store och ange ditt Apple-ID och lösenord. Kontrollera att Stör ej inte är aktiverat. Gå till Inställningar > Stör ej och stäng av det. Öppna Kontrollcenter genom att svepa från skärmens nedre del och tryck sedan på . Om du nyligen har installerat en app eller återskapat från en säkerhetskopia måste du öppna appen för att börja få notiser. Läs mer…
  • Hur skickar jag ett meddelande?
    I appen kan man enkelt skicka meddelanden till tex styrelsen, vaktmästaren, etc. Vem man kan skicka till avgörs av vilka mottagare administratören hos er har lagt in. För att skicka ett meddelande gör du följande: Starta appen “Boka tvättid” på din smartphone Klicka på fliken med pratbubblan längst ner i appen (andra från vänster) Klicka på ikonen till höger om texten “Meddelande” Välj en mottagare i listan Skriv in ett ämne, tex “Dags för städning av gården snart?” Skriv in det meddelande du vill skicka Tryck på knappen “Skicka” Ditt meddelande går nu iväg till mottagaren.
  • Vad betyder de olika färgkoderna?
    I appen finns det fyra olika färgkoder: Vit – Det finns lediga tider den här dagen Röd – Dagen är fullbokad och det finns alltså inga lediga tider Grön – Du har en tid bokad den här dagen Orange – Du köar på en tid den här dagen På bokningstavlan finns bara två färgkoder: Vit – Tiden är ledig Röd – Tiden är bokad. Lägenhetsnumret står på
  • Var hittar jag appen till min iPad?
    Öppna App Store och sök efter appen som heter “Boka tvättid”. Om du inte får några sökträffar, titta högst upp till vänster på skärmen efter texten “Endast iPad”. Klicka på texten och välj istället “Endast iPhone”. Nu ska vår app “Boka tvättid” dyka upp i söklistan.
bottom of page